Není nadto mít zážitky z první ruky. Kolegové z týdeníku Ekonom pořídili zajímavý rozhovor s bývalým šéfem poradenské a projekční firmy Mott MacDonald Jiřím Petrákem. Ta se mimo jiné postavila proti kontraktu vlády Miloše Zemana na výstavbu severomoravské dálnice D47 bratru za 100 miliard korun a rozporovala i jiné přemrštěné sumy za dopravní stavby. Pražský dopravní podnik svého času firmu vyřadil ze soutěže o projektování trasy D pražského metra kvůli „neodůvodněně nízké ceně“. 

Takhle vypadá Česko, a zejména tuzemské stavební zakázky v jeho vzpomínkách.

K dálnici D3: „Naší největší „chybou“ bylo že jsme veřejně prezentovali cenu projektu, přičemž naše výpočty byly úplně jiné než jejich představy. Padala čísla 15, 13 a 12 miliard, ale my jsme tvrdili, že by to mělo stát jen osm miliard.“

K zakázce na mýtné brány pro Kapsch: „Kapsch mohl nabídnout cokoli, ten jediný dopředu věděl, že plnění po něm nikdo vymáhat nebude a že se zadání nakonec zásadně změní.“

K dálnici D47 u Ostravy: „Tam je všechno špatně. Zbytečný projekt, vyhozených 60 miliard. Říkám, ať to zaroste plevelem, protože ta dálnice vůbec není zapotřebí. Vždyť po ní za den projede pět tisíc aut. To utáhne i obslužná silnice.“

A jak to s D47 začalo? „Tím, že tam někteří zločinci vykoupili levné pozemky a draze je prodali státu... Říkalo se, že nakoupili metr čtvereční za 2,50 Kč a pak prodali za dva s půl tisíce. Nejdřív šlo o krádež státních peněz a pak se postavila zcela zbytečná dálnice. Jela v tom spousta moravskoslezských politiků. Mohl bych jmenovat, ale nemám chuť chodit po soudech.“

Ad Dobrovského tunely v Brně: „Za to by měl jít někdo sedět, to je také kriminální věc. Vždyť jde o pouhých 1,2 kilometru tunelů a cena už narostla na 12 miliard korun.“

Nikdo se tak asi nemůže divit rozhořčeným slovům, která Jiří Petrák uslyšel od někdejšího náměstka na ministerstvu dopravy Jiřího Hodače:

„Vy jste těžký nepřítel demokracie, protože ODS byla zvolena v řádných demokratických volbách a vy jdete proti zájmům ODS.“  

(celý rozhovor kolegů Jiřího Pšeničky a Jana Štětky, z něhož jsme si dovolil citovat, najdete v aktuálním 28. čísle týdeníku Ekonom)